wtorek, 23 stycznia 2018

Sposób na tabliczkę mnożenia

Sposób na tabliczkę mnożenia

Podstawą rachunków wszelakich jest z pewnością tabliczka mnożenia, która sprawia wielu uczniom trudność w zapamiętaniu.
W tej publikacji chciałabym przedstawić pewien sposób na naukę tabliczki mnożenia, który poznałam korzystając z publikacji pana Bernie (Dov) May z Uniwersytetu Rutgers University, The State University of NJ e-mail: Berniedean@hotmail.com . Metoda ta jest przyjazna zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi.

Rymowanki zacytowane w tym materiale w wersji angielskiej pochodzą z prezentacji pana Bernie (Dov) May.
Zaczynamy!

Potrzebna będzie tabela z liczbami od 0 do 11, taka jak niżej.

x
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0












1












2












3












4












5












6












7












8












9












10












11













Tabelę zaczynamy wypełniać w polach, które są łatwe do obliczenia. Uczniowie powinni zobaczyć, jak dużą część tabeli są w stanie wypełnić, czyli jak dużo już potrafią.

Czynnik JEDEN .
„Mnożenie przez jeden jest zabawne – każda liczba pomnożona przez jeden, to taka sama liczba”.
“To multiply by ONE is FUN – any number you NAME is the SAME”.

Przy tym kolejność nie jest ważna, np.  1 x 5 =5 daje taki sam wynik jak 5 x 1 = 5

Kolejny czynnik JEDENAŚCIE. Korzystamy z mnożenia przez 1 dla liczby 11. Wypełniamy kolumnę i wiersz dla 11.

Teraz mnożenie przez ZERO.

„If you want to be a MATH HERO – you should know that, anything you Multiple by ZERO is ZERO!”
Co oznacza – jeżeli chcesz być matematycznym bohaterem, powinieneś wiedzieć, że wszystko, co mnożysz przez zero daje zero!

Wypełniamy więc kolumnę i wiersz dla liczby 0. Np. 0 x 4 = 0

Teraz kolej na DZIESIĘĆ. Jeżeli wiemy, jak mnożyć przez 1 i 0, to z łatwością pomnożymy przez 10.
Np. 5 x 10 = 50

Kolejna liczba, to DWA.
Obliczamy kolejno wynik mnożenia przez 2 i wpisujemy do naszej tabelki. Jak dużo już umiemy??? Popatrzmy J


x
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
3
0
3
6







30
33
4
0
4
8







40
44
5
0
5
10







50
55
6
0
6
12







60
66
7
0
7
14







70
77
8
0
8
16







80
88
9
0
9
18







90
99
10
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
11
0
11
22
33
44
55
66
77
88
99
110



Warto tu zatrzymać się na chwilę i uświadomić dziecku, co oznacza 2 x 2? To inaczej 2+2= 4 .
Analogicznie 2 x 3 oznacza dodaj dwie trójki, czyli 3 + 3 = 6
2 x 4 oznacza dodaj dwie czwórki, czyli 4 + 4 = 8 itd.

Kolej na PIĘĆ
Przeciwieństwem mnożenia jest dzielenie, co oznacza podział na mniejsze części. Np. 10 : 2 = 5 (10zł podzielone na dwie osoby to po 5zł dla każdego).

Skorzystajmy z kolumny lub wiersza w tabeli dla 10. Skoro 2 x 10 = 20 to 2 x 5 = 10 (połowa);
3 x 10 = 30 to 3 x 5 = 15; zatem 4 x 5 to połowa z 4 x 10, czyli 20, itd.

x
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
3
0
3
6


15




30
33
4
0
4
8


20




40
44
5
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
6
0
6
12


30

42


60
66
7
0
7
14


35
42
49


70
77
8
0
8
16


40




80
88
9
0
9
18


45




90
99
10
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
11
0
11
22
33
44
55
66
77
88
99
110




Magiczne okienka

Potrzebne będą dwa magiczne okienka z cyframi 1,2,3,4 oraz 5,6,7,8 takie, jak niżej.




3
4

7
8
1
2

5
6

Połóż dwa palce na cyfrach 3 i cztery i przesuń je w dół -  3 x 4 = 12!
Podobnie dla 7 x 8 = 56

1 2 3 4     
12=3x4
5 6 7 8


56=7x8

Teraz spróbuj znaleźć rozwiązanie w magicznych okienkach dla mnożenia 2 x 7.


3
4

7
8
1
2

5
6

Kolejna sztuczka z okienkami: połóż jednen palec na 3 drugi na 6, przesuń palec z trójki w dół, z szóstki w górę. Jaka to liczba? Oczywiście 3 x 6 = 18.

3
4

7
8
1
2

5
6


Wpisz wyniki magicznych okienek do tabeli mnożenia.


x
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
3
0
3
6

12
15
18



30
33
4
0
4
8
12

20




40
44
5
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
6
0
6
12
18

30

42


60
66
7
0
7
14


35
42
49
56

70
77
8
0
8
16


40

56


80
88
9
0
9
18


45




90
99
10
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
11
0
11
22
33
44
55
66
77
88
99
110




  


c.d.n.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz